Monday, July 20, 2009

Pembedahan kedudukan peranakan dan ovaricyst

Ahad, 12 July 2009

Semua org tanya soalan yang sama, pukul berapa nak daftar masuk hospital? Hum..klinik kata sebelum pukul 6, lepas tgk NONA TV3 la...walhal, pukul 4 petang baru aku and hubby kalut nak keluar dari Cyberjaya gara-gara mertua aku nak belajar jalan CYB - BANGSAR. Parent aku steady kata esok la kami datang!!

Daftar je masuk, awal-awal tangan kanan aku kena gari dengan tag. Banyak sticker kecik-kecik atas nama aku gak hospital print out. Pasal? Entah...yang best dia tanya next to kin siapa, aku bantai jawab takde...mana la ada anak...last-last letak nama hubby! HEhehehhe...marah hubby aku! Pastu, ada porter tarik beg aku naik medical wad, D3. Porter, please send this patient to D305. Ready to accept patient now!

Naik atas, masuk bilik...best sebab TV ASTRO dan PANTAI compliment set . Nurse dari negara INDIA masuk tanya aku allergy apa, pernah operation tak, kat mana operation, apa fasiliti yang termasuk peti ais kecik. Apa-apa, minta puan tekan button ini untuk bantuan.

Lepas mertua aku balik, tengah dok sorang-sorang, masuk plak nurse nak ambil sample darah. Lemah lembut tegur aku, siap mintak maaf kena cucuk aku 2x sbb 1st time ambil dapat sikit je. Aku pun sibuk tanya itu, ini dan maklum balas darinya ada pesakit menangis berjam-jam.

Lepas tu, datang plak makanan. Sedap aku melantak ayam kurma, kangkung dan cendawan campur bersama nasi. Kesian hubby tgk aku makan. Tgh goyang-goyang kaki, aku ajak hubby turun gi cari makanan dan setelah siap pakai tudung, Dr Nazri Bhupalan (pakar bius) masuk. Dia soal aku again pasal allergy dan mini operation yang pernah aku buat kat underarm. Dan dengan senang hati dia memaklumkan yang aku orang pertama esok kerana orang itu ada masalah dengan insurance. Dan dia kata kena puasa bermula pukul 12 mlm, akan dihantar milo panas pukul 11 dan esok pagi pukul 6 ada orang akan datang assist aku sepatutnya.

Turun bawah, hubby pesan nasi goreng cina & surprise ada BASKIN ROBINS, 1901 dan STARBUCKS. Syok la hubby dapat minum latte kegemaran. Aku masuk mini mart beli apple juice.

Mandi time... aku dah promise nurse nak cukur all over tummy smp half peha. Bising la hubby aku kata cepta coz nurse dah dtg nak verify ok ke idak. Dalam aku bebel2 mana ada bulu roma kat perut aku...nah..ketuk2 pisau cukur banyak rupanya. Nurse verify kata lulus utk operation esok.

Malam, lepas sembahyang di surau, aku sibuk tgk Mentor musim ke3, sempat lagi aku tujukan lagu ETERNAL FLAME to my beloved hubby. Sibuk la dia access cari lagu tu di internet lepas aku paksa la kan...

Pukul 10 mlm, nurse masuk maklumkan aku kena puasa, aku mintak milo tapi dia kata kena bayar. Bayar pun bayar je la. Dia akan kejut aku pukul 6 pagi untuk masukkan air enema. Sampai je milo bersama bil, tgk harga...mak datok..mahal sungguh..RM23.00.

Pukul 11, aku sembahyang Isyak, solat hajat dan minum milo + cracker 3 keping + 3 biji kurma.

Pastu tido peluk hubby atas katil hospital. Tido malam tak nyenyak...!!

Isnin, 13 Julai 2009

Mak oii...pukul 5.30 pagi dah masuk bilik aku...ayat mulanya..selamat pagi...aku tido dengan hubby kat sebelah. Kami nak masukkan enema dan puan puasa yea untuk hari ni. Aku hangguk kepala dan kata pass urine dulu lah. Ok, nanti saya datang balik.

Puan nanti lepas dah siap semua, pakai baju ni. Sekarang saya masukkan enema, mengiring smp dah tak tahan baru ke toilet yea. Byk gak enema dia masukkan. Dalam 5 minutes, berlari aku ke toilet. Sorry bang, dah tak tahan. Habis semua keluar, mandi, sembahyang subuh.

Sampai la saat sedih...aku dah pakai baju kertas biru, pakai cap kertas biru & dok atas katil, hubby cakap dengan muka sedih sgt..call mak minta maaf salah silap. Call mak aku tak dapat la plak. Call mak hubby, sedih sekejap. Aku text message aje kat mak aku. Pastu mak return call. Mak aku plak yang COOL, aku yang lebih2. Then aku kiss hubby, sarung cincin aku kat jari dia & say sorry. Muka masing2 aku rasa dah lebar. Masuk plak staff nurse, bawak masuk katil, minta aku baring atas katil tersebut. Aku peluk erat hubby dan naik atas katil. You feel nak pass urine tak? Sbb kat bawah sangat sejuk. Aku jwb dah banyak tadi gi toilet. Ok, kita cucuk ubat tapi you jangan turun lagi katil. Ubat ni akan buat you dizzy yea. OK!!

Dah 10 minutes, dia kata kat hubby nak tolak aku ke 1st floor. Hubby pun follow then kami berpisah kat pintu. Aku dok kat satu area yang banyak katil, aku sorang2 je dengan staff nurse. Yelah..jam baru pukul 7.45 am. Aku kena pindah katil lagi terus tolak kat tepi bilik bedah. Aku dengar Dr Hamid at 3rd floor. Then Dr Nazri tolak aku masuk operation theater 1. Fuhhh...mmg sejuk gila. Again aku kena naik plak ke katil sepatutnya. Terketar-ketar aku, cantik...semua peralatan aku tak nampak, equipment macam baru aje. Awal-awal tangan kiri aku Dr Nazri tangkap pasang "valve"...then dengar sia sebut nama nurse "azurah"...teringat boss lama aku dulu...aku cakap-cakap dengan Dr Nazri...aku keje kat mana, nama bos aku...dia pun cakap...nurse, oksigen please. Cekup je kat hidung, takde bau pelik pun...pastu aku bijak sikit...apa kata sedut dalam-dalam...baru 3x sedut...aku dah tak tau apa.

Alia...alia...sakit ke??? Aduh...perit perut aku...Sakit (terlalu lemah la suara waktu tu, bayangkan la yea)...mata aku fokus tgk jam kat dinding 9.25 am...kita bagi injection kat punggung awak yea...sorry kena iringkan awak sekejap, tahan sakit sikit...ok, dah...minah tepi aku ni plak, boleh bantai jerit-jerit sakit...sakit...apa pun aku hilang sekali lagi...sedar sekali lagi, dia tgh bersih kan aku dari apa tah..tangan kanan ni dah mmg amik BP je memanjang...every 5/10 mins...BP too low rupanya after operation. Pasal nurse? Takde apa...aku hilang sekali lagi...Alia..alia...sakit ke? Aku hangguk je...malas dah nak jwb...kita akan tolak awak naik atas yea...hangguk aje...fokus..fokus...jam dekat pukul 11 am.

Nurse tolak...tolak...smp kat tepi katil, cuba you pindah ke katil you sendiri..boleh ke tak? Nak angkat badan pun separuh perut nak tercabut, baru beberapa mm angkat punggung...tak boleh la nurse, sakit sgt. Jalan terakhir, pakai slider. Ok, dah bungkus aku dengan kain, tolak keluar...hilang lagi...sedar-sedar dalam lift...ehhh...hubby la kat hujung kaki...senyum kat hubby, muka dia dah tak leh senyum. Hilang lagi......dengar suara mak aku cakap dia masih tak sedar....dengar semua suara tapi mata tak larat...sakit tangan kena drip water...bang, pukul berapa? Sebelas lebih...hilang lagi....

Bang...i nak kencing la...nurse datang...boleh jalan tak? Kita ke toilet yea...baru bangun aku rasa perit gila perut, jalan mcm kat atas awan..bang..bang...i tak boleh lagi..terus hubby angkat letak atas katil...darah dah masuk tube air...dia kasi bekas tadah...aku pun menyelesaikan apa patut. Kendian check BP for every 30 mins...hilang lagi...

Alia..are you ok? Sakit tak? Sakit...tah apa doctor bising kat nurse...kita bagi you ubat tahan sakit..ok...alamak, betul ke ubat tahan sakit, mcm ubat sembelit la plak...hilang lagi....eh, pakai pad plak...hilang lagi...

Bang...pukul berapa? Asyik la tanya pukul berapa..dengar suara kak Aziah..buang air kecil lagi...hilang lagi...alia, mak balik dulu yea...aku hangguk kepala aje (mata tutup)...angah balik jugak dulu...aku hangguk kepala lagi....hilang lagi...

Lewat petang, dalam pukul 7 mlm baru aku active bercakap. Tu pun malas nak cakap-cakap, sakit tekak coz tak mkn minum lagi...Nurse kendian minta hubby kasi aku minum air kosong sikit-sikit, dalam pukul 8 mlm dia kasi minum milo aje...esok baru boleh makan. Yolah...ape-ape aje!!

Hhehehhe..Nkk & tunang sampai..borak-borak...Zizie, Abg Zul, Nain, Lie, Afiq, Bibik & Ayah smp...Nain beli big bear..kasi kat aku la...borak-borak...mak ngah & pak ngah....borak-borak...makcik, pakcik, sanam, sabariah, hilmiah, pak uda, mak uda, hisham, dila, dina & anak laki sham (tak ingat nama)...semua bye-bye aku pukul 9.45 pm....aku pun tgk mak kasi aku big basket full with fruits and flowers, kak aziah pun bagi aku medium size basket full with fruits.

Sambung tido....ZZzzZZzzZZzz

Selasa, 14 Julai 2009

Tepat pukul 5 pagi, bang..bang...i nak kencing la...cepat...dah tak tahan...kesian kat hubby tido tak selesa tapi misi aku blum complete lagi...tekan button, nurse masuk pujuk aku bangun gi toilet. Aku kata dah cuba semalam tapi tak boleh...dia pujuk kata aku dah baring lama sangat...you boleh bangun...kita cuba bangun yea...aku hangguk...dia tutup tube air...turun kan katil ke tahap rendah & teggakkan badan aku smp posisi duduk...dia kiri & hubby kanan...cuba bangun, you ampu dressing tu yea...aduh...kepala aku...kaki keras...badan lemah...hum...hum...tak boleh...duduk balik aku kat tepi katil...cuba bangun...ehh...saya dah terkencing la....takpe-takpe...mcmana ni??...takpe-takpe, nanti kita bersihkan...ok, rileks badan, jangan keraskan badan, buka mata, dengar apa i cakap...akhirnya aku berjaya bangun, gi toilet, bersih kaki dengan air sejuk (sian nurse, dia tak salah pun berkali-kali minta maaf cuci kaki aku dengan air sejuk). Dia tukarkan baju kertas biru dengan t-shirt & sarong. Terus aku dok atas kerusi, then atas katil. Hubby kata dia lapar...nak keluar gi cari sarapan. Aku kata OK. Dai gi tanya nurse mana Mc'D terdekat...then dia gi beli...dalam 30mins dia balik. Jam baru pukul 7 pagi tapi aku dah mkn bubur. Hubby belanja 3 org nurse coz dia happy aku dah bangun dengan usaha nurse tu. Sorry, aku dah lupa nama nurse yang tolong aku tu!! Pastu dia pun story mcmana berjasanya nurse tu tak berganjak walau aku dah terkencing lama dah tanpa aku sedarinya...tq nurse.

Permulaan yang baik, alhamdulillah. Doktor Hamid datang, aku tgh rancak borak dengan akak aku, Zizie kat phone. Laju aje doktor kata esok dah boleh keluar, jmp dia 3 hari sblm mula bertugas. Tegak aje aku kat atas kerusi, hehehe...

Ehh...bunga la...dari department hubby aku di MJSB...tq banyak-banyak...maklum la depa faham semangat PINK aku..Wan botak datang...borak-borak...pastu cik mah datang...borak-borak...mah datang bawak buah-buahan...tq mah...mah, belajar rajin-rajin smp habis master ko yek... mak& ayah pun datang...mak ngah tepon mak..tanya dah kasi aku mkn blum...makcik pun tanya aku dah makan belum...agaknya kalau tak dapat mkn tu, mau kena marah hospital dengan makcik-makcik aku kot...!!

Petang hari cket, mak teh plak tepon...dia tak dapat datang...takpe...aku pun dah active sedikit berbanding semalam.

Rabu, 15 Julai 2009

Yea..yea...boleh keluar..tapi...Puan boleh keluar kalau nak, kalau tak nak dan nak stay kat sini pun boleh, tapi doktor tak akan datang lawat puan lagi...aku tgh sedap melantak bubur pagi-pagi dia dah tanya mcm2 kat aku...aku bincang-bincang..keluar aje la...dok umah lagi senang mak & ayah aku. Siap hubby terserempak Dr Hamid dan dia yakin jawab aku dah boleh keluar Ngeri aku time budak-budak pelatih nak buka dressing aku. Tapi nasib buka elok-elok..siap suruh hubby ambil pic lagi...hubby settle dengan bahagian bawah, dapat ubat, salinan report lab, gunting tag name tangan...then aku pakai pampers...mula-mula tu kelakar gak...nak kencing tapi mcmana??? Lawak betul...nak cerita terperinci buat kena gelak dengan korang aje..hampeh!!

Tunggu plak Wak and bini dia...dah pukul 12 lebih, siap hospital tanya nak lunch dulu ke?? Ish..tak payah...dah nak balik...borak punya panjang smp tak ingat nak balik masing-masing...

Nurse tolak aku ke bawah...tunggu kat lobby...rupanya ada service tolak barang-barang smp bawah...hospital oh hospital...bye-bye..aku nak balik semenyih....tq semua...good service from all of you guys!! Aku sayang korang semua.

3 comments:

MamaAliffAysraaf said...

Assalamualaikum Alia,
Alhamdulillah, semuanya dah berjalan dgn lancar.

Dah sihat ker? Kat Semenyih ke Cyberjaya sekarang ni?

Jue ~ mama DnD said...

Alhamdulillah dah selamat semuanya.. baca entry ni terimbau kenangan yg sama.. rata² apa yg kita rasa & alami itu hampir serupa... hehehe.. sedar x sedar.. sedar pastu hilang...

eliyazz said...

Terima kasih. Ni kat Semenyih. Sihat sikit, kadang tu masih terasa gak..buat tak sedar je!!