Sunday, July 4, 2010

Baby scan 3D/4D

Halooo...eliyazz in the house!!! Sorry arrr, i lupa nak update blog last Friday. Ni kerana kes terkejut kena lead 5S untuk opis tercinta. Eh, i'm very positive on this job...sebab aku lead meaning aku bagi arahan aje, korang la kena buat...hahahahhahah...lawak aje!!

Ok, back to my story. Apa tu 3D/4D scan? Entah yea...yang aku tau process nak scanning tu sama je dgn mesin scan biasa cuma yang appear kat screen tu je berbeza dari segi:

1) colour - brown, mesin biasa tu hitam putih
2) image - lbh jelas kau, pipi baby boleh nampak, uri pun nampak, baby senggih ke, buka mulut ke, etc
3) harga service lbh mahal ok, kalau scan biasa between RM30 - RM50 but for 3D/4D scan between RM90 - RM200++

Nak dijadikan cerita, i dah made appointment utk 3D/4D scan di Vision College. Maka, di pagi Sabtu yang indah, bertolak la aku dan suami ke college berkenaan. Mana college tu? Pandai2 la korang goggle, sure jumpa punya.

Aku sampai around 9.20 am, register dan tunggu. Kemudian aku di layan oleh pakar .....

Soalan 1: Dah berapa minggu? Well, last week adalah minggu ke 30. Rupanya agak terlewat coz bb katanya dah BIG, maybe sukar nak dpt image yang dihajati. Sebab tujuan 3D/4D adalah untuk tengok muka baby & jantina.

Soalan 2: Pernah scan tak before this? Of course, tiap bulan check ada scan.

Yang best, bayaran RM90 termasuk CD yg dibekalkan hasil scan hari tersebut. Jika tiada apa yang didapati, maka FREE.

Masa yang diambil more than 30 minutes. Yelah, bawak-bawak ingat yang bb move every second, so kalau nak capture video/gambar tu kena pantas. Dari tangan tutup muka, mata buka sikit-sikit, kaki tendang-tendang, kepit peha rapat, senyum...semua semulajadi dari dia, kita hanya boleh lihat aktiviti bb lakukan di dalam rahim. Memang besar kejadian tiap insan itu, insaf sekejap.

Alhamdulillah, aku happy tengok bb sihat. Pipi tembam, ada senyum sekali kat kami. Tapi memang dia tak mau tunjuk ehem dia, memang dengar kata sungguh anak aku ni. Sebab sebelum tu aku ada habaq kat dia nak tengok muka dia. Jadi tak salah la dia tunjuk muka je. Walau ditolak berbagai, dia tetap tak mau tunjuk ehem dia. Tengok kot belakang pun, tetap tak mau tunjuk ehem dia.

Sebenarnya ada movie dan pic tapi aku kena menghormati bb boy dan hubby, too privacy nak share dengan korang semua. Aku excited tapi sorry yea, kalau you all nak tengok gak, meh la datang umah, i share dengan you tapi cannot copyright la...

Baca dalam internet, if berhajat nak scan 3D/4D scan before week 30 tapi nampaknya kalau you all berminat, lebih awal la...meaning 6 months tu dah boleh make appointment. Perasaan itu lain yea, dapat tegok jari-jemari halus bb....arrhhh, susah nak digambarkan! You should try.

p/s: K'Ros, you nanti buat la...saja untuk tambah excitement dalam pengalaman second pregnancy!

No comments: