Thursday, July 1, 2010

Kagum dengan kegigihan ibu bekerja

Semalam, selepas meeting aku bercakap dengan K'Fadzilah. Macamana nak buat aku rajin masak macam dia. Dia tanya hanya ketika mengandung ke yang aku malas untuk memasak? Jawapan aku, tak...Dia tanya lagi, husband macamana? Hahahhah..jangan marah yea hubby bila i jawab camni, husband saya tak kisah. Kalau camtu, tak dapat la nak tolong sebab penyakit malas masak.

Macam k'Ros, sanggup bangun awal bagi nak masak bubur untuk anak yang dicintai. Ingat senang ke nak suruh mata buka awal, dah la malam-malam pun anak bangun nak susu kan. Kagum aku..benar-benar kagum!

Selain tu K'Faizah, uiisshh...kagum aku dengan resepi yang macam-macam lobak putih, ikan bilis smp kentang...sesibuk mana pun, masak gak untuk anak-anak.

Apa pun, aku faham apa niat mereka. Mereka bukan kedekut nak beli makanan SEGERA tapi mereka mementingkan kualiti makanan itu. Yelah, kalau makanan beli di luar kebanyakkan dah dicampur pelbagai bahan penyedap, perisa, pewarna...bukan immediately HARM body kita tapi slowly kualiti hidup berkurangan. Tapi bukanlah sampai hari-hari ke makan di rumah, sesekali akan makan di luar jua, ubah selera kata orang.

Hebatkan, hebat sehingga penat mengatasi semuanya. Aku? Aku nanti jadi macam mereka juga ke? Owh...percayalah untuk melakukan pekerjaan ini:

1) Aku kena ikhlas melakukannya
2) Aku kena membuat dengan hati yang girang, penuh kasih sayang
3) Aku kena siapkan mental & fizikal kerana ketika usia bb boy 6 bulan, dah boleh makan solid food. Yakni lebih kurang 8 bulan dari sekarang, jadual aku akan banyak berubah buat selamanya selagi bergelar MUMMY...hai, susah juga nak maintain gelaran tu kan!

Apa pun, setiap saat aku kena hargai sebaiknya. Mana boleh reverse. Lagi-lagi bila aku kena berjauhan sebentar dengan bb boy atas urusan kerja. Kalau ada maid, aku hangkut je dia sekali. Hubby? Kalau dia tak busy, boleh join kami! Hahhahahah..

p/s: Jadi ke maid akak aku nak keje ngan aku pulak lepas raya ni?

No comments: