Saturday, July 10, 2010

Melecet

Semalam, aku tidur dengan nyenyak sekali. Macam biasa, tengah malam sure terjaga untuk ke toilet. Sekali aku rasa gatal pulak di celah kelengkang. Garu la sikit, uissshhh...dah garu tu sedap la kan sebab gatal hilang. Biasa jugak aku garu-garu kalau gatal, tapi rasanya this time dah OVER.

Masa garu masih ingat, jangan layan sangat takut melecet. Tapi dengan kuku yang panjang dan ditambah rasa kesedapan gatal yang beransur hilang telah membuatkan aku leka. Sampai satu tahap bila dah terasa sedikit lembap pada kulit yang digaru, dalam hati SAH AKU MELECET.

Pegi toilet rasa nak melaung sekuat hati sebab pedih. Kejut la aku Dd, sakit...sakit...

Tengahari ni, jumpa doktor. Doktor kata normal perempuan mengandung mengalami perubahan hormon disekitar bahagian private tu. Aku dibekalkan dengan cecair pencuci (warna ungu) dan krim sapu. Doctor kata tahan gatal mmg tak beri ok, sabar dan ubat dia bagi cukup untuk memulihkan sakit melecet aku tu.

Waktu cuci tu, pedih jangan cerita la. Aku lap kering-kering dah buat muka 10sen minta tolong Dd sapukan. Dah tak nampak mana yang luka, mana yang merah, mana yang ok. Lagi satu nak elakkan aku pegang ubat-ubat sebab aku ada penyakit was-was, mula la nanti pikir yang aku lupa basuh tangan la, itu la, ini la...aku rasa Dd pun dah boring nak jawab supaya aku THINK POSITIVE.

Sekarang, masih gatal. Yang Dd sibuk suruh sapu krim lagi. Ayooo...banyak sapu pun bukan jaminan cepat baik. Aku ingat lagi pesanan seorang doktor perempuan, untuk kes yang lebih kurang sama kat private part. Dia nasihatkan:

1) elakkan penggunaan pencuci private part. Sebaiknya pakai air biasa, nak sgt luar biasa letak sedikit garam sahaja dalam gayung awak tu...

2) elakkan penggunaan panty liner sebab lebih banyak fungus terhasil kalau kekerapan tukar kurang

3) beri peluang private part bernafas ketika anda rasa gatal-gatal...panty pun tak boleh pakai, pakai kain batik/ baju kelawar...free air gitu

Dan sampai sekarang, aku masih mempraktikkan nasihat dia. Sampai ke opis pun, aku sanggup bawa bekalan lebih panty, just in case perlu tukar senang nak tukar. Cuma sebab badan dah naik, lagi-lagi peha aku dah besar dan layan sangat garu akhirnya aku melecet juga. Auchhh...sakit & gatal la....

p/s: Tak semestinya semua benda bagus untuk kita, konon memudahkan kan kita rupanya bala lain yang menimpa....

No comments: