Tuesday, September 27, 2011

Room of improvement

Air


Lama dah aku perhatikan, maid aku ni kalau putar tombol paip air mmg terus pada flow rate maximum. Puas dah aku nasihat tapi degil, keras kepala, hati gelap. Tak kuasa dah aku nak nasihat. Sangat...sangat membazir. Pagi ni depan aku, selamba dia nak cuci tangan dengan flow rate maksimum, sangat bersih ke tangan bila air dibuka pada kadar maksimum? Aku rasa memang sampai bila-bila pun air tak akan cukup kalau maid kat rumah berperangai macam ni.


Solution: Need to adjust kunci air kat tempat tertentu.
When : Malam la....








Elektrik

Dulu tetiba bil tinggi. Dd dah ambil langkah proaktif dengan menyekat suka-suki maid Mm ni gosok baju memanjang setiap hari tanpa gagal. Namun, satu habit yang tak boleh nak dinasihat lagi adalah, tanggalkan plag mesin basuh dan sterika baju dari punca elektrik selepas digunakan. Susah sangat ke? Ini adalah langkah keselamatan. Jika berlaku apa-apa, habis rosak baru Mm. Ingat duit aku untuk beli barang je ke? 1 more info, biasanya lepas charge handphone orang tak switch off karen kan....sila la yea bayar bil sbb masih ada transmission karen pada kadar yang rendah.

Solution : Mm akan tampal notis besar-besar kat punca elektrik tu.
When : Bila jumpa marker + masking tape







TV




Kalau nak tengok orang tu jenis apa, tengok pada mode TVnya. Kalau dok standby tu, pemalas la orang tu. Keras yea bunyi ayat ni? Dah tu, banyak duit sangat sampai sanggup standby duit bayar bil elektrik tinggi sikit. Maid aku golongan ni. Kantoinya bila sampai je rumah, Mm akan check TV. Kenapa? Ada 2 sebab, 1 kerana suka dengar radio kat 8TV di siang harinya dalam kadar kuat, orang pekak badak je dengar sekuat itu dan ke 2 suka off TV dengan cara put on standby mode. Dulu lagi Dd & Mm decided no 8TV channel di rumah tapi sejak sindrom cerita Korea melanda di rumah & Ucu sangat confirm maid aku tak jumpa channel ni, do I have more words to say on this issue?







I hate to think a lot but I can't stop it! Plus, I found out my baby love to hear song rather than ....



Mencikkkk......

No comments: