Tuesday, June 9, 2015

Hanya Kerna Duit

Lately mcm-mcm hal timbul, Mm ni setia mendengar dan hanya mengulas bila perlu, itu pun dari sudut pandangan diri Mm la.

Yang hot mcm pancake adalah berkenaan tanggungjawab sebagai anak. Mcm-mcm cerita, berapi-api, yang simbah petrol pun ada, yang simbah air kasi reda tu takde plak. To be honest, Mm mmg tukang simbah air. Bila orang dalam situasi yang tegang, kita always kena tgk opportunity di sisi yang baik. But you must have good ears, dgr dulu masalah. Biar lega dada dia dulu dgn masalah yang ditanggung.

Isu yang diputar-putar bila anak ni always rasa dia dah bagi lebih, lebih dari segi masa, tenaga, DUIT....

Sebagai anak, please la...
  • jangan nak cakap duit tak cukup, gaji kecil
  • jangan nak cakap tolong jangan paksa-paksa dia keluar duit bagi parent
  • jangan nak cakap kau boleh bagi sumbangan tenaga sahaja
  • jangan nak cakap yang kenapa abang/ kakak/ adik lain bagi sikit sangat
Sebagai parent, kalau boleh
  • meminta pun berpada-pada supaya tiada pihak yang terbeban
  • gunakan duit anak beri sebaiknya untuk sara hidup, beli beras, bayar bil utilities hatta nak beli gadget seperti Touch'N Go tu semua
  • termasuk bayar hutang kat bank jugak, along jugakkk! Erkkk...
Pada pandangan saya, ingat la jasa parent kita, kalau mereka tak berhabis duit, tenaga, memberi sokongan moral dari kita kecil smp sekolah menengah, smp universiti...pun ada kat universiti siap menangis nak balik sbb fail paper, ada yang blah je quit universiti sesuka hati, ada yang tiap minggu tepon minta duit...mcm-mcm peel korang kan...

Bila memberi mesti niat tu ikhlas untuk bantu org tua, baru ada berkat. Nilai wang yang dihulur jangan sesekali nak bandingkan, kenapa aku bagi lebih kau tidak sedangkan kau keje HEBAT. Keje HEBAT makna komitmen HEBAT. 

Perlu ke setiap inci RM yang dibelanjakan nak share kepada orang lain, hatta bini sendiri. Contohnya hari ni abang belanja sebanyak RM50 dengan perincian seperti berikut:   

Minum pagi = RM10
Makan tengahari = RM20
Parking = RM15
Tol = RM5

Tak perlu kot, kena beri ruang kepada penerima wang untuk menikmati hasil titik peluh dia.

Dan saya berjanji pada diri saya, sesungguhnya saya akan cuba untuk mengumpul dana hari tua saya sendiri. Saya cuba mengurangkan beban 2 pahlawan saya memberi wang saku kepada saya. Mm nak korang luang masa je on weekend dtg gathering kat umah Mm jika ada kelapangan, kita makan piza yea....hahahhahah

No comments: